LA GRAN APAGADA

Serà un altre encert a la seva llarga llista de premonicions, o simplement una anècdota més en la història de la sèrie? La sèrie animada Los Simpson, famosa per les sorprenents prediccions, torna a ser el centre d'atenció després de l'emissió d'un capítol en què s'entreveu una apagada analògica global el proper 17 de novembre, coincidint amb el Dia d'Acció de Gràcies als Estats Units. La inquietant premonició ha provocat un debat a les xarxes socials, on els usuaris es pregunten si aquesta vegada la ficció s'avançarà a la realitat.

A l'episodi 7 de la temporada 35, estrenat el 2023, Lisa Simpson explica als seus néts la tradició familiar d'encendre una espelma durant el sopar d'Acció de Gràcies. La raó: commemorar la "gran apagada" que va sumir el món al caos anys enrere, precisament un 17 de novembre.

La sèrie acumula una llarga llista d'encerts, des de la presidència de Donald Trump fins a la lesió de Neymar Jr. al Mundial del Brasil 2014, ha generat una barreja de fascinació i preocupació entre els seus seguidors. Si bé molts ho prenen amb humor, altres es pregunten sobre la possibilitat que aquesta predicció, com tantes altres, es faci realitat.

Matt Selman, productor executiu de Los Simpson, atribueix aquests encerts a una combinació d'anàlisi històrica i matemàtica. Segons Selman, en observar el passat i les tendències socials, és possible preveure alguns esdeveniments futurs. No obstant això, la precisió d'algunes prediccions de la sèrie continua sorprenent fins i tot els seus creadors.

El capítol en qüestió no ofereix detalls sobre la causa de l'apagada, però mostra les conseqüències del col·lapse tecnològic: caos als carrers, manca de comunicació i una societat que lluita per adaptar-se a un món sense electricitat. Aquesta imatge distòpica, encara que fictícia, ressona amb les creixents preocupacions sobre la dependència tecnològica de la societat moderna i la vulnerabilitat dels sistemes davant de possibles errors o atacs.

La predicció de l'apagada no és l'única que ha generat enrenou al voltant de Los Simpson. La sèrie ha encertat altres vegades, anticipant invents tecnològics com l'smartwatch i l'iPod, o esdeveniments com l'incendi de Notre Dame. Aquests encerts han contribuït a crear una aura de misteri i premonició al voltant de la sèrie, alimentant la creença que els seus guionistes tenen una capacitat gairebé profètica.

A pocs dies del 17 de novembre, l'expectació creix a les xarxes socials. Mentre alguns usuaris es preparen per a una possible apagada, altres ho descarten com una simple coincidència. Sigui com sigui, la nova predicció dels Simpson ha aconseguit, una vegada més, captar l'atenció del públic i generar un debat sobre el futur de la tecnologia i la vulnerabilitat de la societat moderna. Més enllà de la veracitat o no de la predicció, l'episodi planteja una reflexió sobre la nostra dependència de la tecnologia i la importància d'estar preparats per a situacions imprevistes. 

En un món cada cop més connectat, una apagada global, encara que improbable, no és un escenari completament descartable. La ficció, en aquest cas, ens convida a reflexionar sobre la fragilitat del sistema i la necessitat de desenvolupar estratègies per fer front a possibles crisis.

PISQUIATRES A LA ZONA ZERO

Rosana Corral és psiquiatra. Des de fa dies, amb el seu marit, Rafael Tabares, de la mateixa especialitat mèdica, assisteix a la zona devastada per la DANA pacients amb malalties mentals, molt vulnerables davant episodis com el que s’ha viscut aquesta setmana a València. Ahir eren a Paiporta, zona zero; la setmana passada es van moure per Sedaví. “Les crisis suïcides ens preocupen molt”, assenyala la Rosana, que descriu les dificultats que van tenir els primers dies per poder acostar-se i visitar els pacients. “Era tot un caos, no hi havia res organitzat, la preocupació més important era que els més greus no deixessin de prendre la medicació psiquiàtrica, perquè aquests fàrmacs no es poden deixar de cop”. “Si es perd la continuïtat es genera una síndrome d’abstinència que en el cas de conductes addictives pot arribar a ser molt greu”. Recorda quan va arribar per primera vegada a Sedaví: “El centre de salut estava arrasat i es va instal·lar un punt d’assistència mèdica a l’institut, tots els metges van fer un esforç brutal”.

Continua amb la seva narració. “Hi havia pacients que necessitaven des de metadona a derivats opiacis o tranquil·litzants i, el més important, antipsicòtics, que només s’administren als hospitals; calia fer arribar aquests medicaments”. Posa com a exemple els malalts greus d’esquizofrènia bipolar o els que pateixen trastorn de personalitat, que poden entrar en dissociació o sofrir un xoc, “un quadre d’estrès agut que ens preocupa molt”.

Sobre la salut mental dels damnificats, deixa clar que “els que ja tenien problemes ara pateixen una situació pitjor i ho porten millor els qui estaven sans, és el normal”. El problema és que s’està generalitzant l’estrès agut “que sol manifestar-se a les quatre setmanes”. Com s’actua quan s’atén persones que ho han perdut tot, que han vist la seva vida devastada? Rosana Corral explica que la intervenció és psiquiàtrica i psicològica: “Els expliquem que han d’entendre que les seves emocions no es queden allà, que es poden integrar, que no han d’espantar-se”. “Òbviament, afegeix, als metges se’ls dona suport amb medicació psiquiàtrica. El Centre d’ Esdeveniments de Fira València ha habilitat un espai per prestar assistència psicològica als familiars de les víctimes de la DANA que s’hi acostin. Hi ha 10 consultes que seran ateses per 30 psicòlegs i psiquiatres. La informació la va facilitar ahir la Conselleria de Sanitat. A aquestes instal·lacions arriben diàriament uns 35 camions tràiler i 30 furgonetes carregats amb aliments, eines, productes de neteja i roba, que 500 voluntaris classifiquen i en coordinen el trasllat, mentre associacions i empreses cuinen des d’aquest lloc 23.000 menús diaris per a les zones devastades per la DANA, segons informa la Conselleria d’ Innovació, Indústria, Comerç i Turisme.

Un relat també contundent és el que ofereix Jose Ramis, metge de família del centre de salut de Sedaví. “Dimecres i dijous (dies 30 i 31) no es va poder accedir als centres de salut, ens vam desplegar per atendre els pacients a casa seva. Aquest metge jove, de poc més de trenta anys, reconeix que “la nostra obsessió eren els pacients més vulnerables, els de salut mental, ancians, nens i embarassades, i persones amb problemes respiratoris o diabetis; en alguns casos vam haver de treure’ls com vam poder i traslladar-los a hospitals per mirar de garantir la seva salut”. Divendres 1 de novembre ja van poder muntar un punt d’atenció sanitària a l’ institut de Sedaví, el mateix a què fa referència Rosana Corral. “El primer va ser establir un punt de triatge i atenció als pacients que ens arribaven amb múltiples ferides. Al principi va costar tenir tot el material, però des de la conselleria es van disposar els recursos mínims; el pitjor durant aquests dies era la farmacologia, feia falta absolutament de tot”. Reconeix que els sanitaris, metges i infermers, “ho hem donat tot, estem treballant dotze hores al dia, però era l’única manera de tenir els pacients atesos”. Diu que amb molts d’aquests “ja tenim un vincle afectiu, els coneixem des de fa anys, sabem el que necessiten, confien en nosaltres”.

Narra que, en el cas de les embarassades, “que eren una prioritat”, van tenir inicialment assistència contínua telefònica, “i si calia algú es desplaçava”. Una cosa semblant ha passat amb els nadons. Reconeix que, com a metge, “no havia vist mai res igual, i no pots evitar que t’afecti emocionalment; molta gent està patint molt, però els ajudem en tot el que podem. Per mi, per tothom, ha estat una experiència que no hauríem pensat mai que hauríem de viure”. Salvador Enguix en lavanguardia.com

UN PAIS QUE CREIX, 12 D'ABRIL DE 1999

El dia 12 d'abril de 1.999, el President Jordi Pujol va donar una conferència a l'Hotel comtes de Barcelona, amb el lema: Un país que creix, reptes de l'economia catalana. L'epíleg, a la pàgina 30 conclou:

"Per acabar, els vull convidar a contemplar el futur amb esperança i amb confiança. Sempre, i és clar, que nosaltres fem el que hem de fer. Però repeteixo, amb esperança i amb confiança. Ahir ho deia en un acte de commemoració a Ripoll del Papa Silvestre II, que abans de ser Papa havia estat tres anys monjo a Ripoll. Ja sé que això és una referència a primera vista ben poc econòmica. El cas és que Silvestre II fou, pels volts de l'any 1000, un gran constructor d'Europa. Va contribuir a crear el regne d'Hongria, va apuntalar Polònia, va ajudar a sortir el Regne Franc - França - d'una crisi molt profunda, va introduir la ciència àrab a Europa (l'aritmètica, l'astronomia, la medicina, l'astrolabi, el zero). Com correspon a un constructor d'Europa, l'acte va acabar a l'Himne d'Europa, que és l'himne de l'Alegria de Beethowen. Mentre el sentia vaig pensar que cap himne podia haver estat més encertat queb aquest, ni des de la perspectiva de la construcció europea ni per commemorar un gran artífex d'Europa. Perquè per construir una economia, una societat, un país, cal confiança i optimisme. Cal alegria. Un país de constructors, com volem ser, o una època constructora, com volem que sigui la nostra, han de tenir confiança, han de tenir il·lusió, han de tenir alegria. L'alegria és sempre un actiu, també un actiu econòmic. Això sí, ha de ser una confiança raonada, una confiança amb base. Jo crec que aquesta confiança, i l'ambició que se'n pot despendre, la podem tenir" Gràcies per la seva atenció.

Jordi Pujol, a banda de llest, murri i bastant trofaldiner, és també un polític d'alçada, parla cinc idiomes (Fraga en parlava set), i té un enorme bagatge cultural, que difícilment es podrian trobar en algún dels polítics actuals.

El podeu trobar aquí, per un euro amb vint cts.

LA TIENDA DE MUÑECOS


No sé cuándo, dónde ni por quién fue escrito el relato titulado «La Tienda de Muñecos». Tampoco sé si es simple fantasía o si es el relato de cosas y sucesos reales, como afirma el autor anónimo; pero, en suma, poco importa que sea incierta o verídica la pequeña historieta que se desarrolla en un tenducho. La casualidad pone estas páginas al alcance de mis manos, y yo me apresuro a apoderarme de ellas. Helas aquí:

LA TIENDA DE MUÑECOS

«No tengo suficiente filosofía para remontarme a las especulaciones elevadas del pensamiento. Esto explica mis asuntos banales y por qué trato ahora de encerrar en breves líneas la historia —si así puede llamarse— de la vieja Tienda de Muñecos de mi abuelo, que después pasó a manos de mi padrino, y de las de este a las mías. A mis ojos posee esta tienda el encanto de los recuerdos de familia; y así como otros conservan los retratos de sus antepasados, a mí me basta, para acordarme de los míos, pasear la mirada por los estantes donde están alineados los viejos muñecos, con los cuales nunca jugué. Desde pequeño se me acostumbró a mirarlos con seriedad. Mi abuelo, y después mi padrino, solían decir, refiriéndose a ellos:

—¡Les debemos la vida!

No era posible que yo, que les amé entrañablemente a ambos, considerara con ligereza a aquellos a quienes adeudaban el precioso don de la existencia.

Muerto mi abuelo, mi padrino tampoco me permitió jugar con los muñecos, que permanecieron en los estantes de la tienda, clasificados en orden riguroso, sometidos a una estricta jerarquía, y sin que jamás pudieran codearse un instante los ejemplares de diferentes condiciones: ni los plebeyos andarines que tenían cuerda suficiente para caminar durante el espacio de un metro y medio en superficie plana, con los lujosos y aristocráticos muñecos de chistera y levita que apenas si sabían levantar con mucha gracia la punta del pie elegantemente calzado. A unos y otros mi padrino no les dispensaba más trato que el imprescindible para mantener la limpieza en los estantes donde estaban ahilerados. No se tomaba ninguna familiaridad ni se permitía la menor chanza con ellos. Había instaurado en la pequeña tienda un régimen que habría de entrar en decadencia cuando entrara yo en posesión del establecimiento, porque mi alma no tendría ya el mismo temple de la suya y se resentiría visiblemente de las ideas y tendencias libertarias que prosperaban en el ambiente de los nuevos días.

Por sobre todas las cosas, él imponía a los muñecos el principio de autoridad y el respeto supersticioso al orden y las costumbres establecidas desde antaño en la tienda. Juzgaba que era conveniente inspirarles temor y tratarlos con dureza a fin de evitar la confusión, el desorden, la anarquía, portadores de ruina así en los humildes tenduchos como en los grandes emporios. Hallábase imbuido de aquellos erróneos principios en que se había educado y que procuró inculcarme por todos los medios; y viendo en mi persona el heredero que le sucedería en el gobierno de la tienda, me enseñaba los austeros procederes de un hombre de mando. En cuanto a Heriberto, el mozo que desde tiempo atrás servía en el negocio, mi padrino le equiparaba a los peores muñecos de cuerda y le trataba al igual de los maromeros de madera y los payasos de serrín, muy en boga entonces. A su modo de ver, Heriberto no tenía más seso que los muñecos en cuyo constante comercio había concluido por adquirir costumbres frívolas y afeminadas, y a tal punto subían en este particular sus escrúpulos, que desconfiaba de aquellos muñecos que habían salido de la tienda alguna vez, llevados por Heriberto, sin ser vendidos en definitiva. A estos desdichados acababa por separarlos de los demás, sospechando tal vez que habían adquirido hábitos perniciosos en las manos de Heriberto.

Así transcurrieron largos años, hasta que yo vine a ser un hombre maduro y mi padrino un anciano idéntico al abuelo que conocí en mi niñez. Habitábamos aún la trastienda, donde apenas si con mucha dificultad podíamos movernos entre los muñecos. Allí había nacido yo, que así, aunque hijo legítimo de honestos padres, podía considerarme fruto de amores de trastienda, como suelen ser los héroes de cuentos picarescos.

Un día mi padrino se sintió mal.

—Se me nublan los ojos —me dijo— y confundo los abogados con las pelotas de goma, que en realidad están muy por encima.

—Me flaquean las piernas —continuó, tomándome afectuosamente la mano— y no puedo ya recorrer sin fatiga la corta distancia que te separa de los bandidos. Por estos síntomas conozco que voy a morir, no me prometo muchas horas de vida y desde ahora heredas la Tienda de Muñecos.

Mi padrino pasó a hacerme extensas recomendaciones acerca del negocio. Hizo luego una pausa durante la cual le vi pasear por la tienda y la trastienda su mirada, ya próxima a extinguirse. Abarcaba así, sin duda, el vasto panorama del presente y del pasado, dentro de los estrechos muros tapizados de figurillas que hacían sus gestos acostumbrados y se mostraban en sus habituales posturas. De pronto, fijándose en los soldados, que ocupaban un compartimiento entero en los estantes, reflexionó:

—A estos guerreros les debemos largas horas de paz. Nos han dado buenas utilidades. Vender ejércitos es un negocio pingüe.

Yo insistía cerca de él a fin de que consintiera en llamar médicos que lo vieran. Pero se limitó a mostrarme una gran caja que había en un rincón.

—Encierra precisamente cantidad de sabios, profetas, doctores y otras eminencias de cartón y profundidades de serrín que ahí se han quedado sin venta y permanecen en la oscuridad que les conviene. No cifres, pues, mayores esperanzas en la utilidad de tal renglón. En cambio, son deseables las muñecas de porcelana, que se colocan siempre con provecho; también las de pasta y celuloide suelen ser solicitadas, y hasta las de trapo encuentran salida. Y entre los animales —no lo olvides—, en especial te recomiendo a los asnos y los osos, que en todo tiempo fueron sostenes de nuestra casa.

Después de estas palabras mi padrino se sintió peor todavía y me hizo traer a toda prisa un sacerdote y dos religiosas. Alargando el brazo, los tomé en el estante vecino al lecho.

 —Hace ya tiempo —dijo, palpándolos con suavidad—, hace ya tiempo que conservo aquí estos muñecos, que difícilmente se venden. Puedes ofrecerlos con el diez por ciento de descuento, lo cual equivaldrá a los diezmos en lo tocante a los curas. En cuanto a las religiosas, hazte el cargo que es una limosna que les das.

En este momento mi padrino fue interrumpido por el llanto de Heriberto, que se hallaba en un rincón de la trastienda, la cabeza cogida entre las manos, y no podía escuchar sin pena los últimos acentos del dueño de la Tienda de Muñecos.

—Heriberto —dijo dirigiéndose a él—, no tengo más que repetirte lo que tantas veces antes te he dicho: que no atiples la voz ni manosees los muñecos.

Nada contestó Heriberto, pero sus sollozos resonaron de nuevo, cada vez más altos y más destemplados.

Sin duda, esta contrariedad apresuró el fin de mi padrino, que expiró poco después de pronunciar aquellas palabras. Cerré piadosamente sus ojos y enjugué en silencio una lágrima. Me mortificaba, sin embargo, que Heriberto diera mayores muestras de dolor que yo. Sollozaba ahogado en llanto, mesábase los cabellos, corría desolado de uno a otro extremo de la trastienda. Al fin me estrechó entre sus brazos:

—¡Estamos solos! ¡Estamos solos! —gritó.

Me desasí de él sin violencia, y señalándole con el dedo al sacerdote, el feo doctor, las blancas enfermeras, muñecos en desorden junto al lecho, le hice señas de que los pusiera otra vez en sus puestos…

La tienda de muñecos», de Julio Garmendia - descontexto.blogspot.com


PODEMOS, CRÓNICA D'UNA MORT ANUNCIADA

Escriure al bloc té avantatges i riscos. Un avantatge és que, passat el temps, pots dir que alguna cosa que està passant ara ja ho vas anticipar amb antelació, i si no és així, no es comenta i esperes que ningú recordi el que vares desopinar. Això és el que em passa a mi pel que fa als partits de la nova política, que van sorgir a Espanya després de la justa eclosió dels indignats, ja que he sostingut des del principi que tots els seus líders, i en concret els de Podemos, no van ser els creadors d'aquest moviment, sinó que es van limitar a ser uns arribistes que es van enfilar a la carena d'una onada que ells no havien generat, sinó que la van aprofitar en veure-la venir, perquè els portés a les platges del poder. I llavors, impulsats els seus joves i agosarats líders per la força de l'onada provocada pels indignats, van donar a aquest moviment un biaix populista radical amb regust tropical, amb què van aconseguir un inesperat èxit sonat. Podem ha estat, des del principi, la crítica frontal de la transició. "Som l'alternativa a un règim que s'esfondra, un règim d'oligarques, el règim del 78", va clamar Iglesias en el seu primer discurs com a secretari general de Podem. Més o menys el mateix que li va passar a Artur Más amb el procés, i ja es veu on ha acabat.
Però han passat deu anys i el “règim del 78” segueix allà, vilipendiat, però vigent, aguantant abusos i traïcions, però sense que tingui cap altra alternativa que el caos. I, mentrestant, de Podem només en queda una vaga ombra del que va ser: l'ombra que precedeix l'ocàs definitiu. La protesta dels indignats, justificada i seriosa, mereix respecte. Podem, en canvi, va ser un miratge. Si em refereixo a l'esvaïment de Podem, ho faig perquè sí que cal extreure'n un ensenyament: que no cal deixar-se enganyar per les aparences, ja que moltes vegades sembla que ens anuncien desenllaços tremends, quan no són, en realitat, més que el fruit d'una aprensió enganyosa. Les aparences no enganyen, o no ens haurien d'enganyar, són aparences. Però no és ni serà així, perquè els fets són tossuts, i, per tant, les institucions també ho són, com l'Estat profund. I cal no oblidar, a més, la inèrcia com una de les forces determinants de la història. De tot això es dedueix que passaran els arribistes, passaran els revolucionaris inflamats, passaran els pares d'una pàtria idolatrada, passaran els constructors d'un nou ordre ideal, però la vida seguirà al seu ritme de sempre. Les noves polítiques se solen saldar amb sonats fracassos, sobretot per la manca de capacitat de consolidar-se en una estructura de partit, i el de Podem estava anunciat feia temps, gairebé des del moment de la seva fundació.
Aixó escrivía fa deu anys sobre Podemos:  No son de este mundo, y, sino al tiempo, Podemos se irá diluyendo como lágrimas perfumadas de ginebra, mientras el Pp y hasta el PSoE, !Sí!, El PSoE, persistiran en el tiempo..., como lo que son, moscas cojoneras. 

HO HE VIST, POBLE D'ISRAEL

Costa de creure certes coses quan te les expliquen, acostumats com estem a les versions interessades de cada bàndol. Però aquí hi ha el relat d'algú que acaba de veure-ho amb els seus propis ulls, ho explicaba Beatriz Becerra l'agost de 2015. Més premonitori no pot ser l'article. Beatriz Becerra és Diputada al Parlament  Europeu por UPyD. 

"En la ciudad palestina de Hebrón, he visto a los colonos ocupadores judíos radical-boho-chic conduciendo amenazantes y campando a sus anchas por calles tomadas, desahuciadas de comercios y vecinos palestinos. He visto la historia manipulada y reescrita en carteles vergonzantes, que pretenden transformar los hechos y fechas ciertas manipulándolas al antojo de los reescribientes, los nombres de las calles cambiados, los soldados imberbes (casi tantos como colonos) vigilando fronteras interiores dentro de una ciudad que era próspera y pujante y gritando consignas para que no creamos lo que nos cuentan. 
He visto a una anciana enjaulada en su balcón de la calle-frontera para protegerse de las pedradas de los judíos ocupantes que agujerean cristales y paredes, he visto a palestinos a los que no se les permite entrar a su casa por la puerta principal y tienen que rodear toda la manzana y utilizar las traseras de los vecinos y saltar por los tejados. Los he visto con el pasaporte en la mano, cabizbajos, pidiendo permiso para transitar por su ciudad. He visto a ancianos cargando bolsas por cuestas tan empinadas que quitan el aliento, porque se les prohíbe utilizar las calles rectas y los accesos directos a sus domicilios. He visto accesos tapiados a parques maravillosos, puertas destrozadas y atrancadas de comercios desaparecidos, pintadas con insultos, vulneraciones de la propia legalidad israelí ensartadas una tras otra en esa misma calle.
He visto la espectacular extensión de asentamientos como el que domina la colina sobre el poblado beduino de Abu Nwar. Construido en apenas año y medio, sus fuentes y piscinas son el mayor insulto para los seiscientos beduinos a los que se les niega el suministro de agua potable, y sobre los que se cierne la amenaza de una evacuación inminente, tal y como ocurre en Susiya y tantos otros. Solo pequeñas construcciones bajo bandera europea les dan alguna esperanza de que la injusticia creciente cambie de signo algún día.

He visto los planes de ampliación de los asentamientos ilegales en West Betlehem, la devastación de los acuíferos naturales por el uso intensivo de agua para uso doméstico y comercial, los procesos de depuración sin resolver. He visto los terrenos antes fértiles y ahora sin agua que los palestinos ya no pueden trabajar... y que, precisamente por eso, por llevar tres años sin cultivar, les serán expropiados por el Gobierno israelí, acogido desde hace décadas a una antigua ley otomana. Esas tierras serán pronto adjudicadas precisamente a las asociaciones que gestionan los asentamientos ilegales próximos para su expansión, como es el caso.
De tal modo y manera que a la impunidad inicial de quien toma una tierra ajena al asalto, se une la fortificación y servicio de protección inmediata por el ejército israelí (y, por ende, de sus ciudadanos, que lo financian) para protegerlos de posibles ataques de los ocupados..., dándoles, de facto, legitimidad y carta de naturaleza, y validando su razón de existir. Para luego, además, propiciar su expansión a través de las referidas expropiaciones y asignaciones de tierras no cultivadas. Por no hablar de la exención de impuestos a los productos de las colonias, y la mayor de las facilidades en la provisión de servicios y suministros, que incluyen las infraestructuras de conexión entre la red de asentamientos ilegales. Esto convierte los Territorios Palestinos en Territorios Ocupados agujereados, aislados entre los nódulos de comunicaciones de los colonos, a las que los palestinos tienen prohibido el acceso, y cuya implantación desintegra cualquier posibilidad de interacción comercial propia.
No hay asomo de casualidad en la dinámica de ocupación vía asentamientos, sino una meticulosa planificación en tiempo, forma, ubicación, modo y consecuencias irradiadas, que solo se aprecia en su integridad cuando accedes a una visión lo suficientemente gráfica del proceso: la ocupación por colonos de la franja que va de Jerusalén Este a Jericó partirá en dos sin remedio a Cisjordania. El carácter atribuido a los repartos de zonas A, B y C se ha convertido en irrelevante. Las comunicaciones de las colonias suponen ya una amplísima red nodal que asfixia como una tela de araña las transacciones palestinas. Y la variable, mordiente construcción de muros, no solo en el recorrido de la frontera oficial o Green Line, sino con muros interiores que van convirtiendo la zona en un laberinto de fortificaciones y fronteras bendecidas por las autoridades israelíes, no hace sino sentenciar el proceso. He visto, en definitiva, y les aseguro que no dejo de pensar en el porqué y para qué, un plan sistemático para acabar con cualquier posibilidad de un Estado palestino y, por ende, de llegar a una solución de dos Estados.
¿Es posible que el Estado democrático de Israel, el defensor desde Oslo de la solución de dos Estados para dos pueblos como única opción de convivencia pacífica duradera, esté actuando calculadamente para acabar con ella?
Los asentamientos de los colonos judíos en territorios palestinos son ilegales de acuerdo al derecho internacional y según innumerables declaraciones de organismos internacionales, la más reciente del secretario general de Naciones Unidas. Ban Ki-Moon acaba de criticar duramente al Gobierno israelí por "la impunidad" de la que gozan los colonos cuando atacan a los palestinos. "Es necesario que esto se termine", ha afirmado. Y si estos colonos, ciudadanos israelíes, deben ser por tanto y a todos los efectos perseguidos y castigados por un Estado de Derecho como el israelí, un país democrático que respeta y acepta las normas internacionales..., ¿Cómo pueden justamente aparecer como instrumento y protagonistas de su plan?. Pero lo cierto y verdad, la tozuda realidad, es que hay más de medio millón de colonos en los asentamientos ilegales de Jerusalén Este y Cisjordania. El sesenta por ciento de sus ingresos provienen del Estado. Tienen casa subvencionada y servicios públicos preferentes, además de la protección militar del ejército israelí. Los productos de las colonias no pagan impuestos. Y estos ocupantes ilegales de tierras y recursos palestinos no solamente ven desplegado de forma inmediata un círculo de seguridad militar alrededor del levantamiento de sus colonias, sino que, a partir de ese momento, hacen un uso privativo y preferencial de los recursos naturales de la zona y se autoerigen en fuerza de ocupación cuya misión (ideológica, nacionalista, religiosa) es bendecida por privilegios en lugar de castigada por su ilegalidad ab initio. Propician el acoso, amedrentamiento y, en último término, expulsión de los habitantes de sus propias tierras... que, como he explicado antes, les acaba siendo ¡legalmente! expropiada por el Estado israelí y revertida a los ocupantes ilegales.
Hay otro aspecto que considero fundamental destacar: el futuro de Israel, por una mera cuestión demográfica, bien puede estar en manos de los ultraortodoxos. Con una media de entre seis y siete hijos por familia, su crecimiento es formidable: un 5% al año, frente a apenas un 1,8% a nivel nacional. A este ritmo, supondrán un 20% de la población de Israel dentro de 15 años, un 40% para 2059... Teniendo en cuenta que solo un 20% de los habitantes de Israel son árabes, poco más se puede decir.
Y un último apunte: se calcula que aproximadamente tres cuartas partes de los colonos son ultraortodoxos. Esto significa, por un lado, que suman a las de los colonos otras ventajas estatales: seis de cada diez no trabajan y se dedican solo a estudiar la Torá, por lo que el Estado les otorga una pensión de unos quinientos euros al mes, acumulables a las ayudas por hijos y a las becas especiales para estudiar en escuelas talmúdicas (otros cuatrocientos euros). Están eximidos de hacer el servicio militar. Por otro, tiñen de radicalismo y agresividad su presencia ocupante, pues se han ido constituyendo en algo parecido a un grupo étnico, con sus propios códigos de comunicación, conducta y hábitos. Ellos, los jaredíes, "los que tiemblan ante Dios", han crecido en la dependencia del Estado, ajenos y desconocedores del mundo exterior. Se autodenominan yidn, es decir "judíos", los verdaderos judíos, los custodios de la fe, salvaguardas últimos de la ortodoxia. El integrismo subvencionado en estado puro.
¿Es posible que el Gobierno israelí no se haya dado cuenta de esta compleja pero inapelable obviedad? Sinceramente, no lo creo. La altura y calidad de su extraordinaria inteligencia no deja margen a la duda. Entonces, ¿por qué la ausencia de reacción? ¿Por qué ese fatalismo paralizante?
Coincido plenamente con David Grossman en su reciente análisis: es imperativo que la autoridad israelí tome conciencia plena de que la deriva ocupadora y la falta de diálogo con los palestinos pueden llevar al fin de Israel como Estado democrático para los judíos. Debe tomar medidas inmediatas para afrontar la perversa fuerza creciente del integrismo nacionalista y religioso, para el que no existen límites legales, morales ni de sentido común, porque ha ido cobrando una devastadora fuerza en su seno, alimentado por sus propias arcas y afán defensivo. Porque, tras cincuenta años de ocupación, la conciencia de pueblo conquistador ha derivado en la consideración de que el sometimiento de los débiles implica que estos son inferiores a los conquistadores y, por tanto, odiarlos es razón suficiente para legitimar su deseo de eliminarlos, expulsarlos, exterminarlos en última instancia.
La peligrosa tela de araña de los asentamientos ilegales y el insaciable afán fundamentalista de los ultraortodoxos no tiene otro final posible que la sofocación de la legitimidad democrática de Israel como Estado. No cabe, por tanto, otra opción para la supervivencia de un Estado de Israel democrático y garante del derecho internacional y los derechos humanos en el que en el futuro quieran vivir sus hijos que detenerlo y afrontarlo con la misma determinación con la que ha afrontado históricamente el terrorismo." - Artícle publicat al HUFFINGTON POST.

IDIOTES PLENS D'IRA I FURIA

Miguel Tellado, el portaveu parlamentari del PP, es va enfilar a esRadio, quan li van preguntar per l'escassa viabilitat de la querella presentada contra el PSOE per suposat finançament il·legal, a partir d'una retallada de premsa. Ho va justificar fent referència a la proclama de l'expresident José María Aznar que “qui pugui fer que faci”.  La declaració de Tallada era tan crua que va depassar el llistó de la correcció política quan va dir: “La nostra obligació en aquests moments és fer fora Sánchez del Govern com més aviat millor i ho farem amb tots els mitjans al nostre abast. I si els mitjans són judicials, també ho farem. Creiem que Sánchez és una amenaça per a la democràcia i la nostra obligació és fer-lo fora al més aviat possible”.

Poc després, la Fiscalia Anticorrupció, que investiga el cas Koldo, va rebutjar la querella del PP contra el PSOE pel suposat finançament il·legal. L'assumpte és ara a la taula del jutge de l'Audiència Nacional Santiago Pedraz que haurà de resoldre si prospera o no. Les manifestacions del portaveu popular són tan sinceres que incomoden. Potser val tot en política? Tellado és el flagell del PP, el fuet contra el PSOE. Alberto Núñez Feijóo va portar al ferrolà de Galícia i l'execrable homenet en la batussa madrilenya se sent com peix a l'aigua.

Els populars descarten la moció de censura perquè són conscients que avui la perdrien. Però han aconseguit desplaçar el focus del cas Koldo a Ferraz, amb el relat de les borses de diners que ningú no s'atribueix. Els conservadors lluiten agosaradament perquè el cas Koldo es converteixi en el cas Sánchez, a costa del que sigui, i per això posaran “tots els mitjans al seu abast”. Però no tot és lícit, tot i que la presumpció d'innocència fa temps que en aquest país val el mateix que un dècim no premiat de loteria. I això és un maltractament a la democràcia. De fet, el dia que el PP va començar a judicialitzar la política li va clavar una estocada mortal a la democràcia espanyola, però això els és igual a un grup d'idiotes que expliquen la història plens d'ira i fúria, i no precisament shakespeariana, més aviat Berlanguiana.

DEPORTAR ÉS IL·LEGAL, A ITÀLIA

La justícia italiana ha declarat il·legal la deportació de migrants a Albània i n'ordena el retorn. Cap dels 16 migrants que fa dos dies van arribar al port albanès de Shengjin es podrà quedar a Albània. El pla de la primera ministra italiana, la ultradretana Giorgia Meloni, que pretenia retenir migrants en centres d'internament al país balcànic, s'ha emportat un cop de la justícia italiana. El tribunal de Roma ha dictaminat que els dotze migrants traslladats a Albània no poden ser internats en el centre de Gjader i que han de ser retornats a Itàlia immediatament, tot i que les seves peticions d'asil hagin estat rebutjades per les comissions territorials. Ara.cat

El programa, que costarà a Itàlia 800 milions d'euros en cinc anys, ja va posar-se en marxa amb mal peu, ja que mateix dia del trasllat, el govern italià va haver de retornar en vaixell a Itàlia dos dels migrants perquè eren menors, i dos més perquè es trobaven en condicions d'extrema vulnerabilitat. El tribunal ha justificat la decisió aferrant-se en "la impossibilitat de reconèixer els estats d'origen de les persones detingudes com a «països segurs»". "Les detencions no han estat validades en adopció dels principis vinculants per als jutges nacionals i la mateixa Administració, enunciats per la fallada recent del TJUE", han afegit els jutges. Segons mitjans locals, els migrants seran tornats demà a territori italià.

El pla és el resultat d'un pacte entre Roma i Tirana que externalitza la gestió migratòria d'Itàlia i preveu que els migrants i sol·licitants d'asil que la guarda costanera italiana rescata al Mediterrani siguin retinguts en centres d'internament en sol albanès. La primera ministra italiana, Giorgia Meloni, va signar aquest acord el novembre del 2023 amb el seu homòleg albanès, el socialista Edi Rama, defensant-lo com un possible "model" per a Europa i com "una via nova i valenta" en el control migratori. Tant l'oposició italiana com les organitzacions en defensa dels drets humans han alertat que aquest procediment "ràpid" de gestió fronterera suposa una vulneració de drets per als sol·licitants d'asil que, a més, té un cost molt elevat per als contribuents i cap garantia d'èxit.

La notícia arriba l'endemà que Meloni sortís victoriosa de la cimera de líders europeus en què es va discutir l'enduriment de política migratòria. "Hi ha molts països que estan observant les polítiques que implementa Itàlia en matèria d'immigració", es va congratular la dirigent italiana, celebrant que les seves receptes contra els nouvinguts guanyin adeptes dins del bloc. Espanya, en canvi, es va quedar sola oposant-se als centres de retenció d'immigrants fora del territori comunitari. "Nosaltres no estem a favor d'aquest tipus de fórmules perquè no solucionen cap dels problemes i en creen de nous", va declarar Pedro Sánchez. La solució que proposa Sánchez, té a veure amb el seu recent viatge a Mauritània i Senegal, rau en atacar el problema en origen, no en deportar als immigrants.